📋 Handlingsplan – från kaos till riktning

Syftet med en handlingsplan

En handlingsplan samlar mål, strategier och ansvar på ett ställe så att hem, skola och elev drar åt samma håll – i små, hanterbara steg som ökar chansen att lyckas.

Forskning om familjeinterventioner visar att strukturerad planering och uppföljning är nyckelfaktorer för bestående förändring vid ADHD.

Fyra grundpelare

Börja med styrkorna, välj få områden, fördela ansvar tydligt och följ upp regelbundet.

1. Börja med styrkorna

Styrkefokus ökar motivation och uthållighet i förändringsarbete. Det ger också en annan ton i mötet – från ”fel” till ”resurser”.

  • Vad är barnet/ungdomen bra på (ämnen, intressen, socialt, praktiskt)?
  • När fungerar vardagen bäst (tid på dagen, miljö, personer närvarande)?
  • Vilka strategier har hjälpt hittills – även om de bara funkat lite grann?

Tips: Skriv konkreta exempel, t.ex. ”När X får börja dagen med att rita är resten av morgonen lugnare.”

2. Identifiera utmaningar

Välj några få områden där svårigheterna är som störst – inte allt samtidigt. Färre fokusområden ger större chans att något faktiskt blir gjort.

  • Skola: Sena inlämningar, konflikter, frånvaro.
  • Hemma: Morgonkaos, kvällar, syskonbråk.
  • Socialt: Ensamhet, konflikter med kompisar.
  • Hälsa: Sömn, mat, skärm, riskbeteenden i tonår.

Skriv kort: ”När blir det som jobbigast?” och ”Vad är värst med det – för vem?”

3. Sätt realistiska mål

Mål behöver vara begripliga för barnet/ungdomen och möjliga att mäta. Hellre små steg som lyckas än stora planer som rinner ut i sanden.

  • Specifikt: Inte ”bli bättre i skolan” utan ”lämna in minst 2 av 3 läxor i tid varje vecka”.
  • Mätbart: Går det att kryssa i en ruta? Då är det mätbart.
  • Realistiskt: Anpassat efter ork, stöd och nuläge.
  • Tidsatt: ”Under de kommande 4 veckorna…”.

Exempel: ”Under nästa månad ska jag komma i tid till första lektionen 3 av 5 dagar.”

4. Fördela ansvar

En handlingsplan fungerar bara om alla vet exakt vad de förväntas göra. Skriv hellre för tydligt än för otydligt.

Målområde Elev Hem Skola
Komma i tid Ställa eget larm, lägga fram kläder kvällen innan. Väcka i tid, hålla samma morgonrutin, inga nya krav i sista minuten. Ta emot eleven positivt även vid sen ankomst, ge tydlig startuppgift.
Läxor Sätta sig vid bestämd plats, jobba 10–15 minuter i taget. Påminna om start, ordna lugn plats, belöna när läxpass genomförts. Skicka kort, tydlig instruktion hem; erbjuda läxhjälp vid behov.

Tips: Kopiera tabellidén och fyll i egna rader tillsammans på möten.

5. Följ upp regelbundet

Planer som aldrig följs upp rinner lätt ut i sanden. Bestäm redan vid första mötet när ni ses igen.

  • Bestäm datum: Till exempel ”Vi ses om 4 veckor och tittar på hur det gått”.
  • Mät på riktigt: Antal genomförda läxpass, antal morgnar i tid.
  • Justera: Om något inte funkar – ändra planen, inte barnet.

Forskning visar att just regelbunden uppföljning är en nyckelfaktor för bestående förändring vid ADHD.

Mall för mötet

Styrkor: ..................................

Största utmaningar just nu: ..................................

Våra 1–3 viktigaste mål nästa månad: ..................................

Konkreta strategier (elev/hem/skola): ..................................

När följer vi upp? Datum: ............ Ansvarig: ............